Zadzwoniła do Ciebie i co teraz? Czyli jak rozmawiać z rekruterem i nie spalić mostów

Kiedy okazuje się, że jesteś potencjalnym kandydatem w oczach firmy IT, następują przygotowania do pierwszej randki. Wbrew pozorom, ten taniec godowy jest niezmiernie ważny i ma kluczowe znaczenie nie tylko w obecnym, ale również każdym następnym procesie rekrutacji.

Niestety, wielu moich znajomych z branży lekceważy ten etap, traktując rozmowę z działem HR, jako zło konieczne. Rekruter przecież nie jest osobą techniczną, nie z nim będziemy pracować i to nie on lub ona podejmuje istotne decyzje, prawda?

Nie do końca.

Ten artykuł jest elementem serii Randka z IT
Obecnie na serię składają się:
1. Twoje CV czyli nowa praca i randka z IT
2. Zadzwoniła do Ciebie i co teraz? Czyli jak rozmawiać z rekruterem i nie spalić mostów

Na początek odróżnijmy wyspecjalizowane firmy, które jedynie pośredniczą w procesie rekrutacyjnym, od wewnętrznych działów HR.

Jeżeli kontaktujesz się z osobą z działu HR to bardzo możliwe, że ta osoba nie tylko pośredniczy w procesie, ale jest też integralną częścią zespołu firmy. Są to, zatem osoby, które zajmują się takimi sprawami jak:

– Dbanie o dobre relacje firmy z pracownikami
– Umowy i kontrakty
– Szeroko rozumiane zaopatrzenie
– Administracja

Wszystkie te, zdawałoby się zupełnie oderwane kwestie, wiążą się bezpośrednio z Twoją pracą. Od prozaicznej dobrej kawy w ekspresie, przez rozwiązanie problemów z klimatyzacją, po nowoczesny sprzęt, na którym będziesz pracować, na samej decyzji o Twoim zatrudnieniu kończąc!

Dlatego tak ważne jest, abyś był uprzejmy i profesjonalny w kontaktach z rekruterem. Jest to osoba, która często bardzo dobrze zna pozostałych pracowników, panujący klimat w firmie i wie, jakiego typu osoby szukają.

Dzięki właściwemu podejściu do tych osób, zdarzało mi się być zapraszanym na kolejne rozmowy, nawet, jeżeli poprzednie nie poszły zbyt dobrze, ze względu na braki doświadczenia lub umiejętności techniczne. To, na czym powinno Ci zależeć, to, aby rekruter mógł powiedzieć: bardzo przyjemnie mi się z Tobą rozmawiało. Pozostawianie po sobie dobrego wrażenia, naprawdę procentuje.

O czym trzeba pamiętać

Zarówno w kontaktach telefonicznych jak i mailowych, bądź zawsze uprzejmy, miły i profesjonalny. Jak przełożyć to na konkret? Będąc w procesie rekrutacji:

1. Odbierając telefon przedstawiaj się imieniem i nazwiskiem

Wyobraź sobie na chwilę, że jedziesz autobusem, ktoś odbiera telefon i mówi:

No Halo!
No.
No to ja.
No w sumie to może jestem zainteresowany.
To może być dziesiąta jutro. No to będę.

Doskonały kandydat prawda? Aż czuć jak bardzo dobrze zintegruje się z zespołem, będzie pomagał młodszym współpracownikom, a w przyszłości stanie się liderem zespołu. 😉

2. Nie zapominaj o zwrotach grzecznościowych

Mając na uwadze punkt pierwszy należy nasze wypowiedzi uzbroić nie tylko w „dzień dobry”, „dziękuję” oraz „do widzenia”. Warto tutaj podpatrywać anglików, którzy profesjonalne zwroty grzecznościowe opanowali do perfekcji. Jest to coś, nad czym trzeba pracować codziennie, ubarwiając swoje wypowiedzi w zwroty typu:

– Będę wdzięczny za…
– Czy mógłbym zapytać o…
– Bardzo bym prosił o…
– Byłoby świetnie gdybyśmy mogli…

Nie należy oczywiście przesadzać z kwiecistością wypowiedzi, ale parę prostych zwrotów powinno znaleźć się w naszych codziennych wypowiedziach. To właśnie kryje się pod hasłem „dobre umiejętności komunikacyjne”.

3. Bądź zawsze przygotowany na pytanie, dlaczego chcesz zmienić pracę

No jak to, dlaczego? Dla kasy, prawda? 🙂

Oczywiście nie ma nic złego w motywacji finansowej, ale warto oddzielić czystą pogoń za zyskiem, od szeregu spraw, które naprawdę kierują nas do działania.

Nie pracujemy za darmo. Z drugiej jednak strony firma chce inwestować w ludzi, którzy raczej zostaną niż będą się oglądać za inną opcją jak tylko nadarzy się okazja. Zupełnie jak w relacjach osobistych, nie chcemy tracić czasu na partnerów, którzy lubią skakać z kwiatka na kwiatek.

Co ciekawe, warto sobie zupełnie poważnie zadać to pytanie. Zdarza się, że myślimy głównie o pieniądzach, a tak naprawdę po prostu coś nie pasuje nam w projekcie, nie dogadujemy się z kolegami i koleżankami, albo mamy bardzo kiepską atmosferę w pracy.

Należy znaleźć taką odpowiedź na powody zmiany pracy, która może być zarówno przedstawiona nowej firmie jak i naszemu obecnemu szefowi. Jeżeli jest to naprawdę uczciwe podejście do sprawy, zostanie dobrze przyjęte zarówno przez rekrutera, jak i również przez ogarniętego managera.

4. Miej plan na rekrutację.

Będąc w trakcie rekrutacji do wielu firm, warto przemyśleć, kiedy i gdzie będziemy rozmawiali. Odbieranie telefonów w miejscu pracy nie jest najlepszym pomysłem 🙂 Warto zaplanować godziny takich rozmów, jak również mieć na uwadze konieczność rozmowy na miejscu w firmie.

Gdy zdarza mi się być zaskoczonym przez telefon rekrutera, zawsze proszę o wysłanie mi wszelkich szczegółów na e-mail, a następnie odpisuję podając konkretne terminy i godziny, w jakich możemy się spotkać.

Jeżeli to nam zależy na zmianie pracy, musimy się pogodzić, że raczej wszelkie etapy rekrutacji będą odbywać się w godzinach naszej pracy. Osoby z elastycznym czasem pracy, poradzą sobie tutaj bez problemu, inne będą musiały wykorzystać porę lunchu albo nawet dzień wolny.

5. Bądź świadom firmy, do której rekrutujesz

Naprawdę warto robić wywiad na temat potencjalnego przyszłego miejsca pracy. Można oczywiście szukać opinii w Internecie, ale należy być tu ostrożnym – raczej znajdziemy więcej negatywnych niż pozytywnych. Warto zrobić rozeznanie wśród znajomych. Polski rynek IT jest wciąż mały, szansa na to, że kolega kolegi pracował w miejscu, do którego aplikujemy, jest całkiem spora.

Po drugie, pytanie: „dlaczego, to właśnie u nas chcesz pracować?” bardzo często pojawia się na rozmowach. W zależności od miejsca, kilka celnie rzuconych komplementów, może zapewnić nam kilka dodatkowych punktów na starcie.

6. Naucz się rozmawiać po angielsku

Już jakiś czas temu standardem stało się, że w trakcie pierwszej rozmowy telefonicznej z rekruterem, oceniana była znajomość języka angielskiego. Osoby, które, na co dzień mówią głównie po Polsku, powinny popracować nad mówieniem o sobie i swoich doświadczeniach w obcym języku. Spokojnie można się na to przygotować, ponieważ w trakcie takiej rozmowy padają głównie pytania dotyczące:

– Hobby, zainteresowań, spędzania wolnego czasu
– Jakie miałeś wyzwanie w pracy i jak sobie z nim poradziłeś
– Co robisz, robiłeś lub zamierzasz robić w wakacje

Często też pojawiają się pytania nawiązujące bezpośrednio do wysłanego CV.

Ważna jest tu przede wszystkim umiejętność konwersacyjna, a nie pedantyczne przywiązanie do struktury gramatycznej. Mam na myśli głównie to, aby iść do przodu z rozmową zamiast blokować się i próbować ułożyć idealne zdanie.

7. Jasno wyrażaj się na temat oczekiwanych zarobków

Na początku warto ustalić, na jakich warunkach może odbywać się współpraca z firmą. Niektóre firmy dają wachlarz możliwości, od umów o dzieło po kontrakty B2B. Inne zaś mocno trzymają się jednej opcji i zasad wypracowanych z działem prawnym i księgowym.

Przede wszystkim to na Tobie spoczywa odpowiedzialność za podanie poprawnej kwoty. To oznacza, że należy znać zarówno kwoty brutto jak i netto, które wciąż są nagminnie mylone! Jeżeli współpraca ma charakter B2B powiedzenie ile chcesz zarabiać „na rękę” nie ma sensu! W zależności od Twojej sytuacji prawnej, rodzinnej itp. kwota, po wszystkich odliczeniach może się diametralnie różnić w stosunku do tej samej kwoty netto dla innego kontrahenta.

Zachęcam do skorzystania z kalkulatora zarobków, który pozwoli wyliczyć Ci właściwą, średnią kwotę dochodu. Pamiętaj:

W kontraktach B2B operuje się kwotami netto na fakturze, – co nie jest kwotą netto rozumianą tak jak przy umowie o pracę!

W umowach o pracę operuje się kwotami brutto pracownika, – co nie jest ani finalnym kosztem pracodawcy, ani tym bardziej wpłatą, jaka będzie zasilać Twoje konto.

Niektóre firmy będą Cię zachęcały sugerując możliwość małego ZUS-u lub podwyższone koszty uzyskania przychodu. Pamiętaj jednak, że mały ZUS dotyczy tylko nowych firm (lub rozpoczynających działalność po 5 latach od zamknięcia poprzedniej), zaś popularne PKUP-y są ostatnio mocno kwestionowane przez Urząd Skarbowy.

Dlatego negocjując stawkę bierz pod uwagę czarny scenariusz – płacenie pełnego ZUS-u (i wzrost składek) w przypadku B2B oraz likwidację PKUP w przypadku umowy o pracę, (co już ma miejsce w niektórych firmach, które stosowały takie rozliczenie). Pamiętaj, że to Ty odpowiadasz za niewłaściwie rozliczony podatek – na przykład uznając, jako koszty autorskie prace, która nie miała takich znamion.

8. Pisząc e-mail unikaj jednolinijkowych zdań

Podstawowa zasada pisania korespondencji firmowej powinna brzmieć: Pisz tak, jakby Twój e-mail miał zostać przesłany do wszystkich pozostałych pracowników! Dzieje się to bardzo często i właśnie tak wpływasz na obraz siebie w oczach innych.

Pamiętasz zajęcia z języka polskiego i słynne: mów pełnym zdaniem? Dbaj o to, aby w tytule wiadomości znajdowały się niezbędne informacje oraz aby sama treść jasno dawała do zrozumienia, kto, co, jak i dlaczego. Naprawdę, jeżeli chcesz się pokazać jak profesjonalny i odpowiedzialny pracownik, to musisz znaleźć te dodatkowe 2-3 minuty, na właściwe przygotowanie e-maila.

Przykładowo dostając wiadomość od rekrutera:

Panie Marcinie,

Chciałabym Panu przedstawić ofertę ….(tu następuje 20 zdań opisu)
Prosiłabym o podanie numeru telefonu w celu umówienia się na rozmowę rekrutacyjną

Pozdrawiam
Pani rekruterka

 
Zamiast odpisywać prostackim „Ok, mój telefon jest w CV.” Należy zawsze do końca prowadzić rozmowę w dobrym tonie:


Pani rekruterko,

Bardzo dziękuję za ofertę. Mój numer telefonu to XXX-XXX-XXX, o ile to możliwe będę wdzięczny za kontakt po godzinie 17:00.

Pozdrawiam
Marcin Makowski

 
Nie zajęło znacznie więcej czasu, a stawia naszą osobę w zupełnie lepszym świetle.

Mając na względzie wszystkie wymienione 8 punktów, samo ich przeczytanie nie wystarczy 🙂 To praktyka czyni mistrza! Dlatego zachęcam Cię do codziennej pracy w zakresie dobrej komunikacji i profesjonalnej postawy.

Wymaga to niekiedy wysiłku, trzeba tego pilnować, ale, to naprawdę przynosi niesamowite efekty!

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.